Kalender

Metoder för att värja sig mot och frånträda publicitetsskadliga avtal

datum

05 Nov - 05 Nov 2024

tid

12:00 - 13:30

ÄMNE

Avtalsrätt och compliance inom företag

kategori

Seminarium, Webinarium

VAR

Online, Stockholm

BESKRIVNING

Det finns olika sätt en avtalspart kan skydda sig mot avtal som, på grund av något som inträffat efter avtalsslutet, blivit förenade med en risk för publicitetsskada. Frågan har på senare tid blivit högaktuell med anledning av den ryska invasionen av Ukraina. Det kan dock finnas allehanda orsaker till att ett avtalssamarbete medför en publicitetsrisk, t.ex. att motparten blir föremål för ogynnsam mediabevakning.

Vilka möjligheter en part har att frånträda ett sådant avtal beror i stort på avtalsinnehållet. Olika typer av klausuler kan möjliggöra ett utträde, beroende på situationen: sanktions- och s.k. compliancevillkor utgör två exempel. Vad som i anglosaxiska sammanhang ofta kallas ”morality clauses” erbjuder en annan, ofta mer generell, lösning. Sådana klausuler kännetecknas av att de syftar till att försäkra att motparten håller sig till en viss etisk och beteendemässig standard och härstammar ursprungligen framförallt från arbets- och sponsoravtal.

I korthet handlar seminariet om vilka avtalslösningar som används och kan användas för att skapa rätt att frånträda avtal vid (risk för) publicitetsskada? Vi diskuterar hur extensivt hävningsgrunder får skrivas, utan att bli oskäliga eller, för den delen, oacceptabla för motparten samt vilka möjligheter som den allmänna avtalsrätten erbjuder i fråga om frånträde (hävning eller ogiltighetsförklaring) av publicitetsskadliga avtal?

Kursen är på grundläggande nivå och förutsätter inga förkunskaper.

Länk till anmälan hittar du i Sveriges Bolagsjuristers utbildningsöversikt, under material.