Kalender

Miljöpåståenden i marknadsföring

datum

10 Apr - 10 Apr 2025

tid

11:30 - 13:00

ÄMNE

Marknadsrätt

kategori

Webinarium

VAR

Online

BESKRIVNING

Sedan 2015 har Konsumentverket som tillsynsmyndighet ett särskilt uppdrag att granska miljö- och hållbarhetspåståenden i marknadsföring. Det ställs höga vederhäftighetskrav på denna typ
av marknadsföring i anledning av att den anses ha en stor påverkan på konsumenters möjligheter att fatta goda affärsbeslut. Dessutom krävs att man preciserar (kvalificerar) vad som avses med ett visst generellt miljöpåstående, som t.ex. ”miljövänlig”, ”hållbar”, etc. för att inte riskera att marknadsföringen är att anse som vilseledande eller i strid med god affärssed. 2015 var även året då Konsumentverket kartlade miljöpåståenden på ett mer strukturerat sätt. Nu har Konsumentverket gjort en ny kartläggning för att se förändringar sedan sist. I kartläggningen konstaterar Konsumentverket att kommunikationen av miljöargument på den svenska marknaden har ökat kraftigt sedan denna kartläggning gjordes förra gången, 2015. En annan viktig nyhet är att Internationella Handelskammaren (ICC) i slutet av november 2021 kom med en uppdaterad riktlinje om miljöpåståenden i marknadsföring (svensk översättning kom i mars 2022) som kompletterar kapitel D i ICC:s Regler för reklam och marknadskommunikation. ICC:s regler har en särställning vid uttolkande av god marknadsföringssed. Vi har även under senaste tiden fått ny intressant praxis från patent- och marknadsöverdomstolen med bäring på användning av miljömärken/symboler. Med tanke på de nya markandsföringsrättsliga sanktionerna är det centralt att bekanta sig med nyheterna på området.

  • Konsumentverkets nya kartläggning.
  • Uppdatering a hållbarhetsbilagan till ICC:s Regler för reklam och marknadskommunikation
  • Relevant praxis
  • Tips på vad du ska tänka på vid användning av miljöpåståenden i marknadsföring

Länk till anmälan hittar du i Sveriges Bolagsjuristers utbildningsöversikt, under material.